Šli byste si někdy koupit nábytek do supermarketu?
Věřím, že pokud potřebujete novou skříň, nejspíš vaše kroky povedou spíše do prodejny nábytku než mezi regály s pečivem. Pravděpodobně budete vědět, kde máte svůj cílený objekt hledat a kde uspokojit aktuální potřebu. Řetězec s nábytkem vás totiž dokonale poznal ještě před tím, než jste si stačili uvědomit, že skříň postrádáte.
Jak je to možné? Jednoduše – zkrátka a dobře dokonale zapadáte do prototypu cílového zákazníka (persony) u daného řetězce. Proto se ve vás obchod nemůže minout. Ví, kdo jste, co chcete a dokáže vám to dát. Cílová skupina je základ pro naplnění strategických cílů podniku a pro podnikatelský úspěch. Pojďme si společně představit ,,manuál”, který vám pomůže zlepšit kvalitu služby a zvýšit zisk.
Často se při konzultacích setkáváme s názorem, že cílová skupina jsou všichni.
Cílová skupina je přesně vymezená skupina osob, kterou chceme naším produktem nebo službou oslovit.
Zájem o druhého je základem každého dobrého vztahu. I toho obchodního. Pokud jako výrobci neprojevujete zájem o vaše zákazníky, nejspíš nebudou ani zákazníci stát o vás. Šli byste na kávu s člověkem, kterého nezajímá, kdo vlastně jste, a už vůbec nechce slyšet o vašem problému?
Mnohem raději se obrátíme na toho, kdo nám chce pomoct a dokáže nám dát to, co zrovna potřebujeme. Ještě lépe se pak cítíme s tím, kdo nám rozumí a komu můžeme důvěřovat.
Proto je klíčové zákazníka nejprve poznat – tak, aby se na základě naší prezentace a služby cítil bezpečně a jistě a abychom věděli, co přesně hledá a mohli mu to dát.
Cest, jakými zákazníka definovat, je hned několik.
Kdo je vaším zákazníkem a jaké má skutečné potřeby?
Cílem je najít co nejpřesnější odpověď – proto, aby nenastala situace, kdy nedokážete potřeby svých zákazníků uspokojit.
Současně je potřeba dívat se i na situaci na trhu a být schopen zhodnotit, zda dokážete na trhu konkurovat a zda se budete od konkurenčních podniků něčím lišit.( zde poslouží analýza konkurence)
Při výběru skupiny můžete zvolit následující způsoby:
Snažit se pokrýt celý trh je v dnešním světě náročné a mnohdy neefektivní. Naopak výhodné je soustředit se na jednu cílovou skupinu (definovat svoji personu). Pokud se zaměříte na úzkou skupinu lidí, máte mnohem větší šanci poznat jejich potřeby a přání a produkt nebo službu jim přizpůsobit. Snažte se svoji ,,cílovku” co nejdetailněji popsat a stanovit tzv. personu – prototypickou osobu, pro kterou chcete produkt vyrobit. Při prezentování služeb si pak představujte, že komunikujete s touto osobou a vžijte se do role jí blízké (volbou slov, složitostí prezentace, délkou, specializací,..)
Jestliže chci například prodávat kočárky, mojí personou bude manželský pár ve věku od 19 do 45 let.
Takto definovanou cílovou skupinu pak dokážeme velmi dobře oslovit a personalizovat cílenou komunikaci.
Pokud prodáváte vitaminy a zdravou výživu, pravděpodobně neurčíte personu tak snadno jako v předchozím případě. Vaše výrobky totiž potěší nejen sportovce a příznivce zdravého životního stylu, ale i lidi, kteří mají zdravotní potíže a hledají účinnou pomoc. Firma se proto soustředí na několik cílových skupin. Ty, jako v prvním případě, definujete jako jednotlivé persony zvlášť a následně i v různých kombinacích. Komunikaci a prodej je pak efektivní řešit ke každé cílové skupině zvlášť a zároveň hledat cesty, jak oslovit kombinace jednotlivých cílových skupin.
Zároveň je důležité, aby cílové skupiny odpovídaly vašim stanoveným (marketingovým) cílům a disponibilním zdrojům.
I když uspokojit celý trh v dnešní době není jednoduché, stále najdeme giganty, kterým se to daří. Firmy, které dokázaly nasytit většinu klientů na rozsáhlém trhu, mají ve většině případů známé jméno. Coca-colu nebo Microsoft zná a nějakým způsobem využívá téměř každý. Anebo má přinejmenším v okolí desítky lidí, kteří jsou jejich věrnými zákazníky. Prostor je především pro inovativní nápady.
Pokud jste našli svoji personu, je načase snažit se ji maximálně poznat. Pokud cílové skupině budete rozumět, dokážete jí lépe pomoct a dát jí vše, co hledá.
Abyste cílovou skupinu zaujali, je potřeba na ni mluvit jazykem, kterému rozumí. Nejefektivnějším způsobem, jak pochopit vaši personu, je zeptat se jí. V marketingu se ptáme pomocí analýzy cílové skupiny. Metodu, dokonale ušitou na míru každého podnikatele či firmy. Pomocí analýzy zjistíme především:
Vyjadřovací schopností k vaší cílové skupině myslíme nejen správná slova nebo grafiku ale i způsob, jakým jim budete službu nebo produkt doručovat. Zatímco mladý sportovec hledající nové kolo koukne na internet, seniorní zákazník, co hledá sladké potěšení pro dítě, raději otevře papírový leták.
Cílem je identifikovat případné negativní pocity, strachy nebo předsudky, které by mohly zákazníkovi bránit v nákupu, a ty odbourat nebo dát najevo, že jim rozumíme
Cílem je zjistit, s kým nebo s čím se daný člověk ztotožňuje a co si přeje – dle toho poznáme, jakým způsobem s ním komunikovat a na co klást důraz (jaký zvolit obsah, styl,..)
Chceme zákazníkovi pomoct s jeho problémem, proto je důležité vědět, co zrovna nejvíce řeší
Lidé obecně se často rozhodují na základě emocí. Pokud se chcete vašeho zákazníka dotknout co nejblíže a vytvořit s ním dlouhodobý vztah, je důležité
K rozpracování a ujasnění toho, jaký obsah a jakou formou prezentovat v jednotlivých fázích nákupního cyklu se využívá framework STDC (see, think do, care). V ideálním případě se k vám bude vaše správně zvolená cílová skupina vracet a nakupovat/využívat vaše služby dlouhodobě. Jak s těmito zákazníky dále pracovat?
To, že vy (resp. váš produkt nebo služba) a zákazník vytváříte vztah, už jsme již zmínili. Protože o dlouhodobé vztahy obecně je nutné pečovat, není ani tento výjimkou. Vždy je dobré myslet na to, že zákazník je pro vás na prvním místě. Diktuje své potřeby a určuje směr, kterým se vydat, abychom ho uspokojili a on vám s radostí zaplatil. Protože jen se spokojenými zákazníky mohou být vztahy dlouhodobé.
Protože vy jste naší cílovou skupinou (vzhledem k tomu, že čtete tento článek), naším cílem je podpořit Vás v podnikání a dosahování cílů.
Napište nám a rádi se seznámíme na hovoru.
Následující článek:
Teď už víme, proč je cílová skupina důležitá. Díky tomu, že svou cílovou skupinu poznáte získáte informace, které Vám otevřou dveře k jejich srdci.
Zadejte email a pošleme Vám pracovní list, ve kterém najdete shrnutí, podle kterého si uečíte vlastní cílovou skupinu.
Pokud pro Vás byly informace nové, přínosné nebo Vám udělali radost, můžete si stáhnout pdf shrnutí v dokumentu společně s pracovním listem.
Pracovní list Vám pomůže urovnat si informace a nastavit další kroky.
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním zadaných údajů.
Údaje využíváme pouze ke vzájemné komunikaci.
Po odeslání formuláře Vás bude kontaktovat konzultant.
Pobavíte se detailněji o Vašich představách, přiblíží Vám, jak fungujeme a domluvíme se, jak budeme postupovat dále.
Vyplňovací pracovní sešit, který Vám pomůže zorganizovat a připravit marketingovou strategii.
Pokud chcete využít informace na maximum, stáhněte si tento pracovní e-book a při čtení ho rovnou doplňujte.
Telefon vyplňte v případě, že máte zájem o 15 min konzultaci zdarma.
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním zadaných údajů.
Údaje využíváme pouze ke vzájemné komunikaci.
Po odeslání formuláře Vás bude kontaktovat konzultant, se kterým se domluvíte na detailech.
Služba je pro Vás zdarma, protože pro nás je zde potenciální šance, že pokud reklamy nebudou správně nastavené, využijete naší profesionální správy. Neberte to jako závazek, naší prioritou je spokojený podnikatel a jeho zákazník.