Produkt bez správné a promyšlené propagace je na dnešním trhu jako loďka v oceánu.
Sem tam na ni někdo narazí, ale na první pohled je zcela neviditelná. Ať už je vaše nabídka sebelepší, bez správných marketingových kroků bude poptávka zpravidla mizivá. Konkurenceschopná firma se bez efektivní marketingové strategie neobejde.
Stejně jako se dobrý podnik opírá o promyšlenou strategii, není ani v marketingu dobré jen tak střílet do neznáma. V první řadě nám jde totiž o zákazníka. Spokojený zákazník vytváří firmě zisk. Nespokojený nebo žádný zákazník naopak firmu demoluje.
Cílem marketingu je objevit, poznat a pochopit potřeby zákazníků, ovlivňovat jejich frekvenci a sílu a pracovat se strategickými cíli organizace. Přitom se marketing zaměřuje na ty skupiny lidí, které může uspokojit nejlépe a zveřejňuje firemní nabídky tak, aby měly na trhu osobitou image (více v článku STP).
Marketingová strategie se opírá o záměry a poslání firmy a vyjadřuje cíle, kterých chce firma dosáhnout. Zároveň určuje směr, kterým chceme v marketingu jít.
Sběr dat prostřednictvím průzkumů a analýz nám pomohl uvědomit si všechny varianty a možnosti.
V aktuální fázi je potřeba všechna data zpracovat do konceptu a vsadit je do kompletní marketingové strategie.
Nejdůležitější při tvorbě marketingové strategie je uvědomit si vlastní (firemní) poslání a vizi. Víme pak finální bod, kterého chceme dosáhnout a zbývá nám určit cestu. Výstupy z analýz nám pak slouží jako mapa, na které vidíme jednotlivé překážky a příležitosti.
Stanovení marketingové strategie je často individuální záležitost, u které nelze dát přesný návod platný pro všechny obory. Pro přípravu můžete využít například framework STDC, který dělí strategii podle jednotlivých nákupních fází klienta:
Vytvořte si vlastní strategii podle frameworku STDC
Často využívanou variantou pro rozložení marketingové strategie je 5P.
Product (produkt):
Co prodáváte? Jaké má váš produkt či služba jedinečné vlastnosti?
Price (Cena):
Kolik to bude stát? A proč?
Place (Místo):
Kde bude možné vaše služby či produkty koupit? Kde bude probíhat akvizice zákazníků? Segmentace trhu. Možná to bude na internetu a vás tak bude zajímat online marketingová strategie.
Promotion (Propagace):
Jak váš produkt či službu uvedete na trh a udržíte na očích? Co způsobí, že bude o produkt či službu zájem?
People (Lidé):
Kdo jsou lidé, co se o výše uvedené body budou starat? Mají dostatek zkušeností? Budou své úkoly zvládat a stíhat? Jak bude fungovat zákaznická podpora?
Posledním krokem při přípravě marketingové strategie je stanovení cílů. Cíle si rozdělíme na krátkodobé, střednědobé a dlouhodobé. Nestává se, že dlouhodobý cíl zůstane po několika letech stejný. Jeho hlavním významem je směr, kterým má společnost jít a motivace.
Po stanovení dílčích cílů podle SMART následuje jejich rozplánování na jednotlivé úkoly s co nejpřesnějšími termíny a rozpočty. Pro jednotlivé úkoly musíme kromě cíle znát i formu a obsah.
Z analýz máme informace o cílové skupině:
Když vyjdeme z frameworku STDC, máme stanovené:
A máme hotovo. Marketingová strategie je na světě. Teď zbývá ji rozplánovat na jednotlivé úkoly a postupně ji zrealizovat. I s tímto Vám dokážeme pomoci, když nás oslovíte.
Známe cíle, víme jak jich dosáhnout, víme jak náš produkt a službu prezentovat a víme jaké použít kanály. Následuje rozdělit si každý úkol na jednotlivé kroky, kterým dáme termíny a určíme kdo jednotlivé části vytvoří.
Menší projekty se mohou řešit svépomocí, větší projekty se dají delegovat na marketingový tým nebo jednotlivé specialisty.
K projektovému řízení doporučujeme službu Trello, Asana nebo Freelo. V kombinaci s google drive a calendar získáte vynikající nástroj, který Vám pomůže získat přehled nad Vaším projektem a pomůže dotáhnout ho do finální podoby.
Jako poslední bod si shrneme co všechno je v bodech při přípravě strategie možné řešit, na co myslet a co prezentovat.
Úspěch v podnikání spočívá v dotahování činností.
Jediné rozhodnutí, které může pohřbít Vaše podnikání, je žádné rozhodnutí.
Přejeme Vám, aby se podnikání dařilo a jsme tu pro Vaši podporu.
Pokud budete chtít informace vyjasnit, doplnit nebo nám chcete dát jen zpětnou vazbu, napište nám.
Síla spolupráce
Kouzlo je v časové efektivitě a umění práci delegovat. Jsme připraveni za vás bojovat a těšíme se na společné úspěchy.
Domluvte si krátké setkání, kde se pobavíme o možné spolupráci.
Zadejte email a pošleme Vám pracovní list, ve kterém najdete shrnutí, podle kterého si vytvoříte vlastní strategii.
Pokud pro Vás byly informace nové, přínosné nebo Vám udělali radost, můžete si stáhnout pdf shrnutí v dokumentu společně s pracovním listem.
Pracovní list Vám pomůže urovnat si informace a nastavit další kroky.
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním zadaných údajů.
Údaje využíváme pouze ke vzájemné komunikaci.
Po odeslání formuláře Vás bude kontaktovat konzultant.
Pobavíte se detailněji o Vašich představách, přiblíží Vám, jak fungujeme a domluvíme se, jak budeme postupovat dále.
Vyplňovací pracovní sešit, který Vám pomůže zorganizovat a připravit marketingovou strategii.
Pokud chcete využít informace na maximum, stáhněte si tento pracovní e-book a při čtení ho rovnou doplňujte.
Telefon vyplňte v případě, že máte zájem o 15 min konzultaci zdarma.
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním zadaných údajů.
Údaje využíváme pouze ke vzájemné komunikaci.
Po odeslání formuláře Vás bude kontaktovat konzultant, se kterým se domluvíte na detailech.
Služba je pro Vás zdarma, protože pro nás je zde potenciální šance, že pokud reklamy nebudou správně nastavené, využijete naší profesionální správy. Neberte to jako závazek, naší prioritou je spokojený podnikatel a jeho zákazník.